• English - zmień język serwisu na angielski
  • PUP Łask

    Zamiast klawisza Alt możesz użyć H

    • Informacje ogólne

    Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa

    Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa polega na udzielaniu:

    bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia, w szczególności na:

    • udzielaniu informacji o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia,
    • udzielaniu porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę zatrudnienia, w tym badaniu zainteresowań i uzdolnień zawodowych,
    • kierowaniu na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia,
    • inicjowaniu, organizowaniu i prowadzeniu grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy;

    pracodawcom pomocy:

    • w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących pracy,
    • we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych.

    Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa są realizowane zgodnie z zasadami:

    • dostępności usług poradnictwa zawodowego dla bezrobotnych i poszukujących pracy oraz dla pracodawców;
    • dobrowolności;
    • równości bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne lub przynależność związkową;
    • swobody wyboru zawodu i miejsca zatrudnienia;
    • bezpłatności;
    • poufności i ochrony danych.

    Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa są świadczone w formie grupowej lub w formie porady indywidualnej. Udzielanie pracodawcom pomocy jest realizowane na wniosek pracodawcy w formie porady indywidualnej.

    Poradnictwo zawodowe świadczone jest w formie porad indywidualnych i grupowych.

    • Porada indywidualna polega na bezpośrednim kontakcie doradcy zawodowego z osobą zgłaszającą potrzebę pomocy w celu rozwiązania jej problemu zawodowego. Porada indywidualna jest prowadzona w formie rozmowy doradczej, w ramach, której doradca zawodowy określa wspólnie z osobą korzystającą z porady jej problem zawodowy i sposoby jego rozwiązania. W sytuacji gdy osoba po raz pierwszy korzysta w danym powiatowym urzędzie pracy z porady zawodowej, pierwsza rozmowa doradcza jest rozmową wstępną.
    • Porada grupowa polega na bezpośrednim kontakcie doradcy zawodowego z grupą osób, które zgłaszają potrzebę pomocy w celu rozwiązania swoich problemów zawodowych. Porada grupowa jest prowadzona w formie warsztatów dla grupy, która nie może liczyć więcej niż 16 osób. Ponadto porada grupowa musi być poprzedzona poradą indywidualną.

    Problem zawodowy, o którym mowa zarówno w poradzie indywidualnej jak i grupowej, dotyczyć może wyboru lub zmiany zawodu, uzupełnienia lub zmiany kwalifikacji zawodowych, wyboru kierunku kształcenia lub szkolenia, planowania rozwoju zawodowego, wyboru miejsca pracy lub wyboru formy pomocy określonej w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. dz. U z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.).

    Potrzebę pomocy oferowanej w ramach poradnictwa zawodowego można zgłosić w formie ustnej lub przez złożenie wniosku. Wniosek dostępny jest w siedzibie urzędu lub na stronie internetowej urzędu (www.puplask.intracom.pl; zakładka: Pliki do pobrania).

    W czym może pomóc doradca zawodowy?

    • udziela fachowych informacji o zawodach, na które zgłaszają zapotrzebowanie pracodawcy, a także porad na temat sposobów zachowania się na rynku pracy;
    • służy poradą w zakresie określenia możliwości rozwiązania sytuacji bezrobotnego;
    • niesie wsparcie wszystkim tym, którzy w nowej rzeczywistości nie potrafią się odnaleźć na zmienionym rynku pracy;
    • pomaga w podjęciu decyzji dotyczącej przekwalifikowania, przyuczenia do zawodu. Informuje o możliwościach kształcenia, szkolenia, podnoszenia już posiadanych kwalifikacji zawodowych.

    Skontaktuj się z Doradcą Zawodowym, gdy…

    oczekujesz pomocy w:

    • podjęciu decyzji o wyborze zawodu;
    • podjęciu decyzji o zmianie zawodu;
    • określeniu zainteresowań i predyspozycji zawodowych;
    • przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej.

    Poszukujesz informacji na temat:

    • zadań i czynności wykonywanych w danym zawodzie;
    • instytucji kształcących w danym zawodzie;
    • możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
    • szans zatrudnienia w poszczególnych zawodach na lokalnym rynku pracy.

    Chcesz się dowiedzieć:

    • jak skutecznie szukać pracy;
    • jak sporządzać dokumenty niezbędne przy poszukiwaniu pracy (życiorys zawodowy – CV, list motywacyjny, własna oferta);
    • jakie wymagania stawiają pracodawcy kandydatom do pracy.

    U doradcy zawodowego dostępne są zbiory informacji zawodowych:

    1. przewodnik po zawodach i specjalnościach;
    2. teczki informacji o zawodach, zawierające opisy czynności, zadań, wymagań, dróg kształcenia i podnoszenia kwalifikacji;
    3. klasyfikacja zawodów i specjalności MPiPS;
    4. informator o szkołach, instytucjach szkoleniowych oraz stowarzyszeniach zawodowych;
    5. informacje o lokalnym rynku pracy;
    6. informacje o zakresie i formach działania instytucji publicznych, które mogą być przydatne w rozwiązywaniu problemów zawodowych;
    7. wzory życiorysów zawodowych i listów motywacyjnych;
    8. informacje o metodach i sposobach poszukiwania pracy w kraju i za granicą, w tym przez sieć EURES;
    9. informacje o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej, w tym o przepisach prawnych, procedurach postępowania i wzorach dokumentów;
    10. informacje o instytucjach i organizacjach, które mogą wspierać indywidualne działania związane z rozwiązywaniem problemów zawodowych, poszukiwaniem pracy lub podejmowaniem działalności gospodarczej;
    11. filmy o zawodach oraz filmy instruktażowe dotyczące np.: rozmowy kwalifikacyjnej, autoprezentacji, asertywności, marketingu;
    12. program komputerowy, który umożliwia dostęp do informacji zawodowych oraz pomaga przy określeniu preferencji zawodowych oraz inne programy komputerowe przydatne w procesie rozwijania umiejętności podejmowania decyzji dotyczących planowania własnej kariery zawodowej;
    13. publikacje fachowe z zakresu poradnictwa zawodowego;
    14. zestawy testów standardowych i innych umożliwiających określenie predyspozycji zawodowych.

    INFORMACJA ZAWODOWA

    Informacja zawodowa jest to zbiór danych potrzebnych jednostce do podejmowania kolejnych decyzji edukacyjnych, zawodowych oraz wejścia na rynek pracy – decyzji związanych z zatrudnieniem.

    Informację zawodową można podzielić na trzy grupy:

    • informację dotyczącą edukacji; informacja zawiera dane o szkołach, warunkach kształcenia, przedmiotach nauczania, możliwościach dalszego kształcenia;
    • informacje dotyczące zawodu; informacja zwiera dane o zadaniach i wykonywanych czynnościach, narzędziach i środkach pracy, wymaganiach psychofizycznych stawianych kandydatom do zawodu;
    • informacje o rynku pracy; informacja zawiera dane o zatrudnieniu i bezrobociu oraz możliwościach przekwalifikowania się (szkolenia i inne formy kształcenia ustawicznego)

    Informacja zawodowa jest prowadzona w formie indywidualnej oraz grupowej.

    • INFORMACJA INDYWIDUALNA: to bezpośredni kontakt doradcy zawodowego z osobą zgłaszającą potrzebę pomocy w celu udzielenia jej informacji zawodowej. Doradca zawodowy po przyjęciu informacji o potrzebie udzielenia informacji indywidualnej, ustala , czy osoba zgłaszająca potrzebę pomocy korzystała z zasobów informacji dostępnych w powiatowym urzędzie pracy, oraz informuje o aktualnym zakresie i formach, w jakich można korzystać z tych zasobów. Następnie udziela informacji zawodowej stosownie do oczekiwań osoby zgłaszającej potrzebę lub umożliwia jej samodzielne korzystanie z zasobów informacji zawodowej w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Łasku W razie potrzeby doradca zawodowy przekazuje osobie materiały informacyjne.
    • INFORMACJA GRUPOWA: jest to bezpośredni kontakt doradcy zawodowego z grupą osób zgłaszających potrzebę pomocy w ramach spotkania informacyjnego, które ma na celu przedstawienie informacji zawodowej.

    W ramach informacji zawodowej doradcy zawodowi udostępniają m. in.:

    1. teczki informacji o zawodach, zawierające opis czynności, zadania, wymagania, dróg kształcenia i podnoszenia kwalifikacji
    2. komputerowe bazy danych ( „Doradca 2000”)
    3. Klasyfikacja Zawodów i Specjalności
    4. informator o szkołach, instytucjach szkoleniowych oraz stowarzyszeniach zawodowych
    5. Standardy Kwalifikacji Zawodowych
    6. wzory życiorysów i listów motywacyjnych
    7. filmy o zawodach
    8. filmy instruktażowe dotyczące np. rozmowy kwalifikacyjnej
    9. opis zawodów deficytowych i nadwyżkowych
    10. informacje o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej, w tym o przepisach prawnych, procedurach postępowania, wzorach dokumentów
    11. informacje o lokalnym rynku pracy
    12. informacje o zakresie i formach działania instytucji publicznych, które mogą być przydatne w rozwiązywaniu problemów zawodowych
    13. informacje o metodach i sposobach poszukiwania pracy w kraju i za granica, w tym przez siec EURES
    14. informacje o instytucjach i organizacjach, które mogą wspierać indywidualne działania związane z rozwiązywaniem problemów zawodowych, poszukiwaniem pracy lub podejmowaniem działalności gospodarczej.

    SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE

    I Piętro pok. 10 lub 22 tel.  43   675 17 31

    Więcej informacji znajdą Państwo na:

    Poniżej znajdą Państwo wykaz porad grupowych prowadzonych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Łasku w danym roku.
    Osoby zainteresowane uczestnictwem w zajęciach proszone są o kontakt z doradcą zawodowym w pokoju 110 lub 112

     

    W razie pytań prosimy o kontakt:

    Imię i nazwisko Stanowisko Telefon Adres e-mail
           
           
    Utworzono: 2012-08-02 10:01 | Redagował: Michał Grecki 2013-06-24 12:11
    Drukuj Zapisz jako pdf Odwiedziny: 2450

    Obsługa i nadzór techniczny: IntraCOM.pl